1ste rit Andalucia bike race (Cordoba
73km / 1544hm)
Vrijdagochtend toegekomen in Malaga om
van daaruit met de huurwagen naar Cordoba te rijden. Het weer viel
een beetje tegen, lees vééél regen, maar ons huisje in de bergen
was best gezellig. Koud maar na een paar boomstronken in de haard dus
dik in orde ;-)
Zondag om 10u was de eerste rit onder
een stralend zonnetje ( de temperatuur steeg gedurende de dag wel
niet boven de 13 graden) Ik rij samen met Peter in de mixed
categorie. Er is een doolhof aan startboxen aangelegd en de mixed
teams staan in de laatste box. Het is een geneutraliseerde start van
een dikke 9km en het is één grotre chaos.Brede banen met talloze
ronde punten, versmallingen,... een rondje rond de kathedraal op
super smalle wegjes,.... opgewarmd zijn we wel want dit is een
intervalstart... optrekken...
stilstaan...optrekken...tempo....stilstaan ;-)
Eenmaal het offroadpad op blijft het
wat te druk naar mijn goesting. En op de eerste singletracks is het
weer zover...stilstaan en geen doorkomen aan. Iets verder blijkt er
een wat technische, steiler klimmetje de oorzaak te zijn. Een hoop
Spanjaarden aan de kant die je echt naar boven brullen... wow
geweldig en oorverdovend :-) De stukken erna wordt het rustiger wat
opstoppingen betreft. Ik stond hier aan de start met grote
vraagtekens wat betreft mn conditie omdat ik pas redelijk ziek
geweest ben. Dus Peter en ik hadden beslist om op de eerste dag al
niet direct tot het uiterste te gaan maar we hielden er wel aan mooi
tempo op na. Het parcour is geweldig mooi en technisch. Veel stenen
en rotsen, langere klimmen, steile klimmen, super afdalingen (zowel
snelle als technische). In de laatste kilometers komen we nog bij een
ander mixed team en wordt het dus toch nog een strijd maar helaas
eentje die we nipt verliezen :-/ We finishen als 5de van de ong 30
mixed koppels. Wereldkampioene Anika langvad rijdt ook in een mixed
team en zij wint vandaag (zij zullen elke rit winnen)
2de rit (Cordoba 71km / 1800hm)
De start is opnieuw in Cordoba. De
startplaatsen worden nu bepaalt naargelang de plaats in het algemeen
klassement dus we moeten niet meer in de laatste box starten. Dat is
een meevaller want de chaos en de opstoppingen van gisteren in
gedachte, hadden we ons voorgenomen om toch meer naar voor proberen
te rijden in de geneutraliseerde start. Ik start goed en probeer me
door elk gaatje nog meer naar voor te wringen. Peter zit in t begin
nog vlak bij me. En dan één groot misverstand. We raken elkaar
kwijt maar ik wist dat ik voor Peter zat en reed dan ook gewoon
verder omdat Peter toch sterker is dan mij en hij haalt me wel in.
Hij had blijkbaar niet door dat ik voor hem zat en stond ergens op me
te wachten :-/ Ik begin me na een uur toch wel serieus wat zorgen te
maken en check eens met wat andere belgen of ze Peter gezien hebben.
Maar zonder succes. Er zit dus niks anders op dan maar tot aan de
tijdregistratie mat te rijden en daar te wachten (er mag niet meer
dan 2 minuten tussen zitten). Aan de bevoorrading ( waar ook de mat
ligt) staan Pat en Katrien klaar met de Sponser drinkbussen.Ik stop
en zeg dat ik Peter kwijt ben. Pat wist er al van want hij had al een
telefoontje gekregen van Peter. Wat een mega misverstand maar het
koste ons wel bijna 10 minuten en nu zaten we weer tussen renners
die niet altijd al te vlot klimmen en dalen :-( Op het eerste
steilere stenen klimmetje was het al zo ver. Ik moest uitklikken
maar geraak niet uit mn klikpedaal. Patat tegen de grond en mn knie
op een steen. Hier moet ik even van bekomen. Er scheelt dus duidelijk
iets aan mn schoenplaatjes want daarna nog verschillende keren
hetzelfde probleem. Ik zie ondertussen al helemaal bont en blauw en
mn knie heeft nog een paar keer een slag ter verwerken. De struiken
hebben ook mega grote doornen heb ik mogen ondervinden :-/. Aan de
volgende bevoorrading licht ik Pat in en vraag hem om mn
reserveschoenen te geven aan de 3de bevoorrading. Ondertussen hebben
we al zoveel tijd verloren en heb ik zo pijn aan mn knie dat we
beslissen om op toertochttempo en zonder verder risico's te nemen
verder te rijden. Daarna nog eens moeten stoppen om mn schoenplaatje
vast te zetten want dit was dus losgekomen. Aan de 3de en laatste
bevoorrading dan van schoenen gewisseld en mn knie alvast laten
ontsmetten. Amai wat een verschil.... met deze schoenen is er geen
probleem meer. We verliezen wel bijna een half uur op onze dichtste
concurrenten. Toegekomen mn knie nog eens laten checken . Volgens die
dokter is er niks ernstig aan de hand en het wondje wordt nog eens
ontsmet. Door al deze tegenslag finishen we vandaag als 8ste
3de dag (Priego de Cordoba 69km / 2000hm)
Vandaag wordt er vanuit Priego de
Cordoba gestart, wat dus wil zeggen een transfer van 1,5u voor de
wedstrijd. Veel tijd om op te warmen blijft er dus niet over maar bij
de eerste pedaalslagen voel ik al dat mn knie niet zo goed aanvoelt.
Het wordt weer een heel mooi ritje maar helaas met wat pijn. Peter en
ik raken wel meer en meer op elkaar ingespeeld en we werken goed
samen. In het eerste deel van de ze etappe zitten we nog bij het
koppel dat uiteindelijk 3de zal worden. Maar mn knie bezorgt me te
veel last. Op het einde kunnen we ook weer wat strijden met het
koppel van de eerste dag en deze keer trokken wij aan het langste
eind :-) . Na de wedstrijd is er opnieuw een langere transfer naar
onze 2de verblijfplaats want de volgende dagen zal de hele caravaan
in Jaén neerstrijken. We finishen als 4de vandaag
4de dag (Bedmar-Mancha Real (65km /
2320hm)
Laatste maal dat er voor de wedstrijd
een langere verplaatsing nodig zal zijn. Vandaag starten we in Bedmar
en finishen in Mancha Real (rit in lijn dus)Mn knie is ondertussen
redelijk gezwollen en ik rijd dus ondertussen al op pijnstillers. Het
eerste deel van deze etappe is iets saaier omwille van de meer
bredere paden maar er zitten wel verschrikkelijk steile stukken
tussen. Vandaag gaan we ook tot op 1400 m daar rijden we dus in de
sneeuw. Het is echt opletten want ijsplekken zijn er ook genoeg en
het ijswater is verschrikkelijk koud. We krijgen wel nog een mooie
downhill afdaling als cadeautje... nice! We finishen opnieuw als 5de.
5de dag (Jaén 51km / 1260hm)
Als we de camionette inladen om naar de
start te rijden dwarrelen dikke sneeuwvlokken op ons neer. De weg is
helemaal dichtgesneeuwd. Onderweg zien we een vrachtwagen die de berg
niet op geraakt en een auto die onderste boven ligt. Amai dat beloofd
voor deze rit. De rit zou al aangepast zijn maar uiteindelijk wordt
beslist deze etappe helemaal te schrappen omwille van
veiligheidsredenen. Er was al sneeuw vanaf 500m en we zouden tot
1800m rijden in deze etappe..
Ideaal moment om nog eens naar de
dokter te gaan met mn knie omdat deze nog altijd zeer gezwollen is.
Tot het moment dat ik het plakkertje van het kleine wondje haal gaat
alles nog goed. Maar dan verandert zn gezicht helemaal. Hij haalt er
nog wat verplegers bij. Dat kleine wondje blijkt dus serieus
geinfecteerd van binnenuit. Na de verzorging moet ik naar de
apotheker voor antibiotica en ontstekingsremmers :-( Spijtig dat er
een rit afgelast is, maar voor mn knie niet slecht waarschijnlijk.
6de dag
Ook deze rit werd aangepast. Normaal
zou dit een tijdrit zijn maar nu dus aangepast tot een rit van 51km.
Maar de eerste kilometers offroad worden een hel voor me. We moeten
langs de olijfbomen
maar de regen van de vorige dag heeft
dit omgetoverd tot één groot klei modderbad. Na 3 meter is alles zo
aangekoekt dat de wielen niet meer draaien en de bike als lood
aanvoeld. Je voeten zakken in de brei en met mn bijzonder pijnlijke
knie is dit echt de hel voor me. Peter probeert mn bike ook te dragen
maar nog verliezen we daar enorm veel tijd... ik verga van de pijn en
zie het even niet meer zitten. Verder in de rit is er nog een heel
“stapstuk” bergop wat dus echt afzien is voor mn knietje. Peter
is gedurende de hele etappe een enorme steun en hulp en sleurt me er
echt door.
Door mn total offday finishen we vandaag pas als 9de maar in het algemeen klassement worden we ondanks de problemen toch nog mooi 5de, wat al bij al toch nog niet zo slecht is ;-)
Mijn conclusie over deze
rittenwedstrijd is dat het zeer goed georganiseerd is met hele mooie,
technische parcours. Vooral de eerste 3 etappes vond ik de mooiste.
Wij hadden wat pech met het weer waardoor er een rit werd afgelast en
een andere aangepast werd maar ik kan deze wedstrijd zeker aanraden
aan iedereen.
Nog een andere, niet onbelangrijke conclusie : my BMC rocks!!!! Echt een superfietske!
Nog een andere, niet onbelangrijke conclusie : my BMC rocks!!!! Echt een superfietske!
Ook een hele dikke merci aan mn vriend
Pat en Katrien voor het gezelschap en goede zorgen. Ik weet dat het
voor de verzorgers ook zwaar en hard werken is en ik apprecieer heel
erg dat ze dit voor ons willen doen. En natuurlijk ook een merci aan
mn duopartner Peter. Ook alle andere Belgen die aanwezig waren
zorgden ervoor dat er een leuke sfeer was. Ik zou zeker nog eens
terug willen komen maar liefst met wat minder tegenslag ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten